Choď na obsah Choď na menu
 


1. 12. 2008

       Udalosti „pohnutého“ roku 1584

 

 

       Okolo roku 1526 sa v Spišskom Podhradí narodil Gašpar Piltzius – človek, ktorému vďačíme za  zanechanie svedectva o jednej z najtragickejších udalostí mesta v jeho starších dejinách. Po štúdiách v Košiciach, Prešove a Wittenbergu učil na reformátskom kolégiu v Sárospataku,  bol vysvätený za farára v Briegu a v roku 1584 sa stal druhým evanjelickým farárom v Dobšinej. Tu bol svedkom tragických udalostí,  o ktorých zanechal stručný opis. Udalosti znamenali nielen úpadok farnosti, ale dotkli sa ho aj osobne, keďže bola zajatá aj jeho tehotná manželka, ktorá sa pre pôrodné bolesti nemohla zachrániť a cestou smerom do Fiľakova zomrela. On sám sa však o tejto chúlostivej udalosti podrobne nevyjadril.Obrázok

Podľa ústneho podania sa zajatiu vyhol tak, že uveril slovám občana, ktorý cestou domov zbadal Turkov na stráži v Ramzáši (Ramsengrund), utiekol zadným východom z farskej záhrady a skryl sa v neďalekom lesíku. Tento dodnes nazývajú  „Farárskym lesíkom“  (Pfarrersbüschel).

 

 

( Na snímke v pravej hornej časti je Farársky lesík na Pischli)

Túto udalosť charakterizuje veršík napísaný v príznačnom dobšinskom nárečí:

En Pfarrasz Peschel,

Ez a Póm voll Nesszel.

Beár ez drunder ?

Der Pfarra met der Plunder !

 

Vo voľnom preklade:            vo farárskom lesíku stojí strom,

veľa orieškov je na ňom.

Kto stojí pod ním ?

Farár – v gatiach !

Stav vo farnosti a v meste po prepade, ale aj tento osobný smutný zážitok, spôsobil, že Piltzius opustil Dobšinú a stal sa duchovným v Markušovciach, kde žil až do svojej smrti v roku 1605.

 

Čo sa dozvedáme o samotnom prepade ?

Dobšiná - mestečko známe svojim baníctvom, hámorníctvom a výrobou ocele, leží v údolí, obkolesené vysokými kopcami, ktoré v jej histórii zohrali nezastupiteľnú rolu.

Zatiaľ, kým okolité viac – menej rovinaté územia, boli už v područí Turkov, vysoké zalesnené pohoria predstavovali prirodzenú prekážku proti vpádom. Ich neblahý vplyv sa však začal prejavovať aj tu a to tým, že tureckí lúpežníci alebo najatí zbojníci odvážali do otroctva zajatých baníkov, drevorubačov a uhliarov, čo po neriešiteľných rozporoch nakoniec znamenalo, že mesto bolo prinútené platiť dane Turkom. Obyvatelia mesta ťažko znášali toto uvalené jarmo, situáciu sa pokúšali riešiť aj splátkami, ale problémy okolo nich dali príčinu na nezhody. Turecký beg totiž tvrdil, že dlžoba za rok  nebola úplne vyrovnaná a vyhrážal sa zničením mesta, ak nebude v stanovenú dobu uhradená. Vyslanec mesta sa márne snažil uspokojiť  občanov a dokázať Turkom, že celá suma bola už splatená, ich nemilosrdnosť chamtivosť však nemala hraníc. Niekoľko dní po návrate vyslanca sa už tlupa lúpežníkov približovala cez málo obývané miesta a po nepoužívaných cestách k mestu. Turci sa od vyzvedačov dozvedeli, že obyvateľstvo sa cíti bezpečne a nepočíta s nijakým prekvapením, čo ich odhodlanie k prepadu iba posilnilo,

V tej dobe sa istý občan mesta pravdepodobne menom  Kriezl, okolo štvrtej hodiny popoludní vracal z lesa domov a zbadal Turkov, ktorí v neďalekom údolí Ramzášu (Ramsengrund)Obrázok 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( na snímke v prostrednej časti je údolie Ramsengrundu-Ramže, fotené z Vincovky)  boli v stráži a ticho vyčkávali nadchádzajúcu noc. Bezodkladne po príchode sa ponáhľal k sudcovi mesta, aby mu uvedené oznámil. Sudca, podľa zvyklosti spolu s členmi mestskej rady v tejto dobe bol vo výčape (pravdepodobne  v prvom dome niže ev. kostola, kde bola mestská pivnica Raths-Keller). Upozornil ho, aby boli v noci obozretní, pretože videl v menovanom údolí medzi stromami ukrytú skupinu  cudzích vojakov. Dosť podnapitý sudca ho vysmial slovami: „ Sused! Dobre viem, prečo ste prišiel sem, chcel by ste sa nacicať !“. ( „Nochper !  Ich bész, verbósz iher zaid hear komman; iher bollt gearn schlubern!“ ). Chudáčik,  zahanbený a s veľkým povzdychom odpovedal: „Povedal som  a teraz urobte, čo chcete!“. Po návrate domov, spolu s manželkou a deťmi ušiel zadným východom z domu, aby čím skôr našiel vyhovujúci úkryt.  Ukryli sa  v najbližšom hustom kroví (Kriezelsbϋschel),  vyhol sa tak nebezpečenstvu a zachránil si vlastný život a rodinu.  Turecká horda vtrhla do mesta 14. októbra 1584  večer o deviatej.  Súčasne obsadili všetky miesta, vylomili brány a dvere, vyvliekli z domov holých a polooblečených ľudí. Za obeť im padlo 33 mužov, 66 mladých a 10 starých žien a 243 chlapcov a dievčat, ktorých zajali.   Za svitu doma pripravených sviečok, prekutrali všetky kutice a neušetrili ani novorodencov, ktorých vkladali do vreciek.  Pretože zbadali, že niektorí obyvatelia sa ukrývali na povalách, podpálili mesto a zajali aj ich. Rabovanie trvalo do tretej hodiny rána nasledujúceho dňa. Zajatých, väčšinou bosých,  obklopených strážami votrelcov, hnali smerom do Fiľakova.

Spomienkou na túto otrasnú udalosť bolo, že každý večer o deviatej a ráno o tretej sa asi štvrť hodinu vyzváňalo na malom zvone vo veži evanjelického kostola. Tento zvyk sa uchoval až do minulého storočia.

V súvislosti s tureckým vpádom sa traduje aj poviedka o Sklenenej pani z Marónu, ktorá je opísaná na inom mieste našej stránky.Sklenená pani z Marón

Na pamiatku tejto otrasnej udalosti bola v evanjelickom kostole osadená tabuľa s latinským textom. Ak podľa jednotlivých odsekov usporiadame veľké latinské písmená textu a vyjadríme ich ako čísla, dostaneme počet zajatých (352), rok a dátum udalosti 14. 10. 1584.

 

 

Na základe publikácie vydanej r. 1903 v Rožňave spracoval M. Rozložník

 

 

 

 

 

Náhľad fotografií zo zložky Dobšiná - história

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Tak Ty si profesionálka!

(Alan, 20. 12. 2008 13:45)

Ako som zdôraznil, som len zvedavý človek, ktorý sa občas hrabe v histórii, rád fantazírujem, ako to mohlo niekedy byť. Najradšej by som nasadol do stroja času a prehliadol si dejiny ako film. Veľmi dlhý film.
Pozdravuj Ruda! Nájdem si čas, prídem za Tebou, rád sa rozprávam s ľuďmi, čo vedia viac, ako ja!
Prajem Tebe a všetkým, ktoríé sa dočítali až sem pokojné Vianoce 2008 a zdravie, pokoj v roku 2009. Cítim, že tento rok preverí naše nervy.
Ďakujem Rudovi Pelionisovi, že je stránka, na ktorej stretávam zaujímavých ľúdí :-).
Alan

A ešte pre Alana

(Eva, 20. 12. 2008 9:39)

Alan, teraz som vravela manželovi Rudovi, on je rovnaký ročník ako Ty, či Ťa nepozná, a vraj si jeho spolužiak.

Alan a Peter

(Eva , 20. 12. 2008 9:18)

Život je sama náhoda. Vy bývate v Rožňave a ja tam pracujem už 26 rokov na pamiatkovom úrade a zatiaľ sme sa nekontaktovali. Peter ma bude poznať pod menom Sorátyová. Ak budete mať niekedy v novom roku čas a chuť, tak sa zastavte u mňa na Betliarskej ceste, porovnáme si spomienky. Želám Vám pokojné sviatky. A aj na tú Bosnu je aj iné vysvetlenie. Rada Ti ho poviem, keď prídeš.

Vďaka za info

(Alan Dolog, 19. 12. 2008 21:16)

Keby som nevytiahol povedačku mojej tetky, nedozvedel by som sa to, čo píšeš :-). Veľmi si vážim Tvoj prehľad v dejinách Gemera, myslím, že Tvoj príspevok do už vyšlej knihy Banské mesto Dobšiná mal byť PODSTATNE bohatší. Je strašná škoda, že nebol. Neviem, či život dovolí, aby sme sa niekedy stretli, porozprávali...som zvedavec histórie, nie historik.
Ďakujem, že si úplne nezavrhla moju fantáziu o valachoch z Bosny (?). Ktovie, ale zmienka v ľudovej piesni o Bosne, veľmi svojrázne nárečie...
Petra od Teba pozdravím, žije v Rožňave.

Dajme Rejdovcom pokoj

(Eva Šmelková, 19. 12. 2008 11:44)

Ahoj Alan, ak máš brata Petra, tak ho odo mňa pozdravuj, boli sme spolužiaci na základnej škole. A teraz k téme. Začnem to odmotávať od konca. Turci prišli do Dobšinej z Ramže preto, lebo tade viedla regulárna stredoveká cesta. Máme ju zachytenú ešte aj na 200 rokov mladšej vojenskej mape. Keďže išli z Muráňa, museli ísť tade. Rejdovci sú v tom nevinne.
Ďalej k osade Rybnica. Tá existovala, ale nie v pri Júliuse, ale medzi dnešnou Vyšnou Slanou a Rejdovou. Vznikla však ako banícka osada v období vzrastu baníctva na okolí na konci 14. storočia. Jej pôvodní obyvatelia boli teda pravdepodobne nemeckí hostia. V tom istom období v jej blízkosti smerom na západ a severozápad boli založené ďalšie dve osady: Romokova rúbaň, a Komorova rúbaň. Boli výsledkom vedomej kolonizačnej činnosti tunajších zemepánov, Bebekovcov.
Po úpadku baníctva, ale hlavne následkom prisťahovania valaského obyvateľstva v 15. storočí vznikla dnešná Rejdová v centrálnej polohe medzi týmito osadami.
Teraz len určiť pôvod valaských prisťahovalcov. Všeobecne to boli Rusíni alebo Rumuni. Každé pravidlo má výnimku, ale to by potrebovalo hlbší výskum.

Ešte dodám, že

(Alan Dolog, 7. 12. 2008 12:56)

na Balkáne je cca 15 dedín s menom Rybnica, Ribnica a pod. Aj v Bosne sú tri. Že by boli prisťahovalci práve z tejto dediny a založili si novú Rybnicu? Bolo to po tatárskom vpáde, kedy Belo IV. pozýval kolonistov zo širokého okolia na osídlenie jeho zpustošenej krajiny? Tak, ako prišli v tej dobe drevorubači z ukrajiny do Pače, Úhornej, Hačavy a Sasi do baní, mohli prísť pastieri a drevorubači z Bosny. Ozaj, kdesi som sa dočítal, že Sasi, ktorí prišli osídliť naše územia ako baníci boli vlastne vyhostený ako ľudia nepohodlní pre tamojšieho panovníka...toľko ex libris :-)

Môžem poznámočku ku vpádu Turkov?

(Alan Dolog, 7. 12. 2008 12:46)

V dávnej minulosti, možno ešte pred príchodom Tatárov (11.3.1241) bola zhruba na mieste dnešného závodu na Júliuse v slanskej doline dedina Rybnica. Dobšinčania ju volali Rybnitz. Dedina bola vypálená, alebo nešťestne vyhorela. (možno špekulovať, že to bolo už za Tatárov! Len špekulovať.) Obyvatelia, ktorí sa zachránili odišli zo zhoreniska ďalej pod Stolicu, jedni založili Vyšnú Slanú, druhí Rejdovú. Boli to pastieri a drevorubači, ľudia, ktorí na rozdiel od dobšinčanov nepoznali „vyššie“ povolanie baníka, hutníka a pod. Kto niekedy počúval rejdovčanov, nemohol si nevšimnúť zvláštny dialekt. Pamätal som si ich „aude“ na rovjanke“ – tam na rovinke. Keď som bol prvý krát v Chorvátsku, začul som časté používanie slova „aude, ovdje – s rovnakým významom. Toto slovo používajú aj Srbi a Bosniaci. Rázovité kroje hlavne Rejdovej si porovnajte s krojami z balkánu, prosím. Keď som toto rozprával známej rejdovskej folkloristke Marine Valentíkovej – Brdárskej, rozjasnila sa jej tvár a povedala: už viem, prečo v jednej našej piesni sa spieva: Bosna moja Bosna! Častým mužským menom na Balkáne je práve GORDAN. Pamätám sa na to, že sa v Dobšinej tradovala nevraživosť k rejdovcom. Nielen preto, lebo slovom GORDAN označovali neokrôchaných ľudí (ako som napísal, dobšinčan sa cítil byť nadradený nad susedné dediny práve kvôli sláve baníctva. Ale pamätám si aj na to, že Turkov cez Ramžu priviedli do Dobšinej práve rejdovci, ktorí takto „podhodili“ dobrú korisť, aby sami seba zachránili. Veď prečo by Turci útočili práve z Ramže? Keď mohli do mesta prísť podstatne pohodlnejšie po ceste popri Dobšinskom potoku? Môžem špekulovať aj o tom, že rejdovci poznajúc osud Rybnice takto zachránili seba. Dobšiná bola vtedy vypálená (1584), no Rejdovú to stihlo r. 1672 tým istým votrelcom.